O efecto do cambio climatico na pesca artesanal

Xochitl Elías Ilosvay, investigadora deste traballo.

Dende o Future Oceans Lab do Centro de Investigación Mariña da UVigo, investigadoras coma Xochitl Elías Ilosvay, traballan en rexións onde se están producindo alteracións na biodiversidade debido ós efectos do cambio climático.

As imaxes que se amosan con máis frecuencia para chamar a atención sobre os efectos do cambio climático son as das grandes capas de xeo que caen na Antártida ou as dos glaciares cada vez máis esgotados, pero non hai que ir tan lonxe para apreciar as súas consecuencias. O mar é un dos medios nos que se poden percibir os seus efectos, algo que afecta especialmente a territorios onde xoga un papel esencial, como as Rías Baixas.

“Investigacións recentes identifican aos pescadores artesanais (a pequena escala) como os máis vulnerables ao cambio climático debido á súa dependencia dos recursos naturais locais. Non só están a verse afectados polos cambios na distribución das especies, senón tamén polos cambios no réxime de choiva e a maior frecuencia e intensidade de fenómenos extremos (como as ondas de calor mariñas ou as tormentas) que poñen en risco a seguridade das súas actividades “. Así o di Xochitl Elías Ilosvay, investigadora predoutoral do Future Oceans Lab do Centro de Investigación Mariña da Universidade de Vigo, onde desenvolve o seu traballo sobre a adaptación dos sistemas socio-ecolóxicos costeiros en rexións onde se producen cambios na biodiversidade debido á cambio climático.

“Comprender como a pesca a pequena escala se adapta ó cambio climático é unha cuestión de seguridade alimentaria mundial. E niso está enfocado o Future Oceans Lab e o meu doutoramento”, di. E, como indica esta investigadora, “o océano absorbe máis do 90% do exceso de calor do planeta e contribúe en boa medida á absorción de dióxido de carbono, o que provocou, por exemplo, un aumento da súa temperatura, que a auga se acidifique ou haxa cambios na salinidade”.

Unha das consecuencias directas percíbese, por exemplo, na maioría das especies mariñas, que “son o que se chama ectotermos”, o que “significa que, a diferenza de nós, non controlan a temperatura corporal internamente”, polo tanto, “a temperatura do seu corpo cambia coa temperatura exterior “, de aí que “o aumento da temperatura dos océanos estea afectando a súa fisioloxía, o seu ciclo reprodutivo ou ó comportamento migratorio de peixes e mariscos”, di. “O efecto primordial do quecemento do océano é un cambio na distribución dos peixes, que se ven obrigados a manter os seus rangos de temperatura óptimos e para iso desprázanse cara a augas máis frías, xa sexa cara aos polos ou a augas máis profundas”, explica Xochitl Elías Ilosvay, onde a súa investigación forma parte do proxecto CLOCK: Climate Adaptation to Shifting Stocks, financiado polo European Research Council e dirixido por Elena Ojea (investigadora en CIM-Uvigo e coordinadora do grupo FOL) e por Jorge García-Molinos (profesor da Universidade de Hokkaido, Xapón).

A redistribución dos peixes a que fai referencia esta investigadora ten repercusións na pesca. “Por exemplo, se as especies se afastan, a distancia que ten que percorrer a flota para chegar aos caladoiros aumenta e con iso aumentan os custos de pesca ou os conflitos á hora de distribuír as capturas entre países”. Coma exemplo, indica o rexistrado en 2007 entre Noruega, Illas Feroe, Islandia e a UE, xa que “a xarda migrou cara ao norte e oeste dos mares nórdicos, achegándose a Islandia e Groenlandia”, o que “causou problemas ao ter a un novo país (Islandia) beneficiado coa pesca da xarda, pero que non se incluíu na xestión e control da poboación, o que provocou a sobrepesca. ”

HAI TEMPO?

Pero, ¿aínda estamos a tempo de deter os efectos do cambio climático no mar ou hai que traballar na adaptación a eses cambios? Segundo Xochitl Elías Ilosvay, “a mitigación, que inclúe accións como a redución de emisións de CO2, é unha estratexia esencial, por iso a nivel mundial xeramos ferramentas legais, como o Acordo de París ratificado en 2015, onde se chegou a un acordo para manter a aumento da temperatura global media por debaixo de dous graos centígrados por encima dos niveis preindustriais (e se se pode 1,5) “. Non obstante, afirma, “este aumento de entre 1,5 e 2 graos vai ter un efecto no mar”.

Dende o Centro de Investigación Mariña da UVigo, a investigadora lembra que “hai estudos que propoñen que adaptar a xestión da pesca ao cambio climático pode axudar a mitigar moitos dos impactos negativos sobre a pesca”. Así, explica, sinalouse que “se se teñen en conta os cambios na distribución das especies mariñas e a súa produtividade, as capturas e os beneficios económicos poderían incrementarse en comparación cos actuais ata un 60-65%, baixo os dous escenarios climáticos menos severos (RCP 4.5, 6.0). Isto inclúe a cooperación entre países veciños e intervencións para adaptarse aos cambios ambientais cada cinco anos. Por suposto, sempre haberá países que necesitarán atopar outras solucións, xa que estas accións non serían suficientes. Non obstante, os resultados indican que en todos os casos é mellor tomar estas medidas que continuar co negocio como sempre “.

Ademais dos efectos directos do cambio climático sobre os peixes, observáronse “cambios bioxeográficos e cambios na composición dos bosques de macroalgas nas costas atlánticas”. En xeral, sinala, “detéctase un descenso en especies cuxo óptimo se atopa en augas máis frías e un aumento noutras típicas en augas máis cálidas. Parece que a presenza de peixes subtropicais nas costas galegas é máis recorrente”.

Fonte: Diario de Pontevedra